نرم‌افزار باران

سامانه مودیان چیست؟ (آشنایی با اصلاحات، نحوه و مراحل ثبت نام)

مقاله سامانه مودیان چیست

به عنوان صاحب یک کسب‌و‌کار این روزها ممکن است اسم سامانه مودیان را  زیاد بشنوید؛ اما ندانید این سامانه چیست؟ و آیا شما هم باید در این سامانه ثبت نام کنید یا خیر؟ در این مقاله تلاش می‌کنیم اطلاعات کاملی را در خصوص سامانه مودیان ارائه دهیم تا علاوه بر آشنایی با نحوه ثبت نام به صورت گام به گام همراه با تصویر از مراحل آن، با اصطلاحات هر بخش شما را به خوبی آشنا کنیم.

سامانه مودیان چیست

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

سامانه مودیان مالیاتی (به اختصار سامانه مودیان) یک سیستم نرم افزاری تحت وب به آدرس tp.tax.gov.ir است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور راه‌اندازی شده است. مودیان می‌توانند از طریق این سامانه صورتحساب‌های الکترونیک خود را به‌صورت آنلاین آپلود کرده و اظهارنامه‌های مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

هدف از ایجاد سامانه مودیان چیست؟

هدف از راه‌اندازی سامانه مودیان، تسهیل و تسریع ثبت اطلاعات مودیان مالیاتی و ارائه مستندات مورد نیاز مؤدیان به سازمان نظیر صورتحساب‌ها یا اظهارنامه است. همچنین این سامانه به کاهش اشکالات و ایرادات در فرآیند ارسال اظهارنامه و پرداخت مالیات و همچنین کاهش فرار مالیاتی و همچنین جلوگیری از صدور صورتحساب‌های صوری و تقلبی  کمک می‌کند.

مزایای سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

 سامانۀ مودیان باعث افزایش شفافیت مبادلات اقتصادی و ارتقای عدالت مالیاتی می‌شود.  برخی از مزایا این سامانه عبارت‌اند از:

  • شناسایی صحیح درآمدهای مشمول مالیات
  • کاهش فرار مالیاتی
  • ایجاد شفافیت شناسایی درآمد حاصل از کسب‌وکارها
  • تعیین دقیق مالیات و عدم تضییع حقوق مودیان و دولت
  • تشکیل پایگاه داده معاملات اقتصادی در سطح کشور
  • ایجاد تعامل بین سازمان‌های دولتی براساس الگوی مشخص
  • تشکیل پایگاه‌های اطلاعاتی آماری در حوزه تامین و توزیع کالا و خدمات

سامانه مودیان فرآیند ارسال صورتحساب‌ها به سیستم مالیاتی را ساده می‌کند و علاوه بر مزایای فوق باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه و ارتباطات شفاف می‌شود.

چرا باید در سامانه مودیان ثبت نام کنیم؟

تمامی مودیان مالیاتی مشمول باید از سامانه مودیان برای ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی خود استفاده کنند. ثبت نام در سامانه مودیان به دلایل زیر ضروری است:

  1. ارسال اطلاعات مالیاتی به سازمان امور مالیاتی
  2. سازمان امور مالیاتی با شفافیت کامل نسبت به جمع‌آوری و وصول مالیات و بدهی‌های مالیاتی اقدام کند.
  3. مشمولان قانون پایانه‌های فروشگاهی برای جلوگیری از جرایم مالیاتی باید در این سامانه ثبت‌نام کنید.

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

 مشمولین ثبت‌نام در سامانه مودیان به دو گروه تقسیم‌ می‌شوند. این دو گروه باید علاوه بر ثبت اظهار نامه مالیاتی خود، در سامانه مودیان مالیاتی هم ثبت‎نام کنند.

  • افراد حقیقی: آن دسته از افراد حقیقی که خودشان صاحبان مشاغل مختلف (صنفی و غیرصنفی) تولید، فروش و… هستند.
  • افراد حقوقی: تمامی افراد حقوقی، شرکت‌های تجاری و اشخاص حقوقی غیر تجاری در این دسته قرار می‌گیرند.

چه کسانی الزامی به ثبت نام در سامانه مودیان ندارند؟

آن دسته از صاحبین کسب‌وکارهایی که کالا و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده ارائه می‌کنند یا به واسطه ماهیت کسب‌وکارشان، امکان عضویت در سامانه و صدور صورتحساب الکترونیکی را ندارند، از ثبت‌‌نام در این سامانه معاف هستند. برخی از این اشخاص عبارتند از:

  • تمامی شرکت‌ها، اعم از سهامی خاص، سهامی عام، مسئولیت محدود و سایر شرکت‌های حقوقی
  • اشخاص حقیقی (موضوع بند ۱۴۲ قانون مالیات‌های مستقیم) ازجمله کارگاه‌های تولیدی فرش دستباف، صنایع دستی، شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های تولیدی مربوطه و مانند این‌ها

جرائم عدم عضویت در سامانه مودیان چیست؟

مشمول ثبت‌نام سامانه مودیان اگر نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان اقدام نکنند یا مرتکب تخلفاتی نظیر عدم تحویل صورتحساب چاپی به خریدار، حذف یا مخدوش کردن آن و… شوند، جریمه عدم ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی به میزان 10 درصد فروش انجام شده از این طریق و یا 20 میلیون ریال (هر کدام که بیشتر باشد) به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

زمان ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی چه موقع می باشد؟

 ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی از مهر ۱۴۰۱ شروع شده است و مودیان در سه دسته برای ثبت نام تقسیم شده‌اند:

  1. دستۀ اول که از روز آغاز تا ۱ آبان فرصت داشتند
  2. دستۀ تا ۱ آذر
  3. دستۀ سوم تا ۲۵ اسفند ماه

مودیان موظف هستند در تاریخ‌های فوق نسبت به ثبت نام در سامانه اقدام کنند.

 نحوه ثبت نام در سامانه مودیان چگونه است؟

اشخاص مشمول این قانون به منظور عضویت در این اسامانه و ایجاد کارپوشۀ خود باید ابتدا باید به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه کنند. سپس از بخش داشبورد مدیریتی نسبت به «عضویت در سامانۀ مودیان و ایحاد کارپوشه» با انتخاب کلید مربوطه اقدام کنند.

صفحه ثبت نام در سامانه مودیان

پس از ورود با انتخاب کارپوشه وارد فرم پیشخوان (میزکار) کارپوشه شده و در این صفحه می ‌تواند فهرست پرونده/ پرونده‌ های مالیاتی مربوط به خود را که کارپوشه به آنها تخصیص داده شده مشاهده کرده و با انتخاب هر پرونده وارد میز کار آن پرونده شود.

مراحل ثبت نام در سامانه مودیان

برای ثبت نام در سامانۀ مودیان طبق مراحل زیر عمل کنید:

1. ثبت نام در وب‌سایت نظام مالیاتی

ابتدا باید به سایت register.tax.gov.ir مراجعه کرده و در نظام مالیاتی ثبت نام کنید. درصورتی‌که مشمول ارزش افزوده هستید، باید ثبت نام ارزش افزوده را نیز پیش از ثبت نام در سامانه مؤدیان انجام دهید.

پورتال سامانه امور مالیاتی

2. مراجعه به درگاه ملی سامانه مودیان و ورود به آن

مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس سامانه مودیان مالیاتی، یعنی tp.tax.gov.ir را در آن وارد کنید تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی سایت شوید. اطلاعات این قسمت از قبیل شماره ملی، کلمه عبور و تصویر امنیتی را وارد کنید و سپس روی کلید ورود به درگاه ملی کلیک کنید.

صفحه وورد به درگاه ملی سامانه مودیان

3. عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه

پس از ورود به سامانه در بخش داشبورد مالیاتی بر روی کلید «عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه» در سمت چپ کلیک کنید.

کارپوشه سامانه مودیان

در کادر نمایش سوال «آیا از عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه اطمینان دارید؟» روی گزینه تأیید کلیک کنید. پس از تایید، پیام «کارپوشه شما در سامانه مودیان فعال شد و مشخصات کاربری به شماره همراه شما پیامک شد» ظاهر می‌شود.

4. ورود به کارپوشه

با ورود به صفحه ورودی سامانه مودیان و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد کارپوشه شده و نسبت به تکمیل عضویت خود در سامانه مودیان اقدام  کنید.

کارپوشه سامانه مودیان

سایر مراحل تکمیل عضویت

  • اخذ گواهی امضای دیجیتال از سایت www. gica. ir
  • استخراج امضای الکترونیک با نصب برنامه openssl
  • ورود به سامانه www. my. tax. gov. ir
  • ورود به کارپوشه
  • انتخاب پرونده
  • ورود به بخش عضویت و تکمیل اطلاعات
  • انتخاب گزینه «توسط مؤدی» از منوی نحوه ارسال صورتحساب
  • بارگذاری امضای الکترونیک استخراج شده در سایت
  • تایید کدپستی و آدرس ثبت‌شده در سامانه
  • تعیین شعب مرتبط با شناسه یکتا-تخصیص ابزار پرداخت به شناسه یکتا -اطلاعات حافظه مالیاتی و پایانه فروشگاهی
  • دریافت شناسه یکتای مالیاتی

همچنین بخوانید: آموزش ارسال صورتحساب‌ها به سامانه مودیان

 آشنایی با اصلاحات سامانه مودیان

هنگام ثبت نام در سامانه مودیان ممکن است به اصطلاحاتی برخورد کنید که معانی آن را ندانید. در ادامه شما را با برخی از این اصطلاحات پرکاربرد آشنا می‌کنیم.

  • پایانه فروشگاهی 

هر گونه نرم‌افزار و سخت‌افزار اعم از رایانه، دستگاه کارتخوان، درگاه پرداخت بانکی، گوشی هوشمند که امکان اتصال به شبکه‌های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور را داشته و قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی منطبق با استانداردهای سازمان امور مالیاتی را دارد.

  • مؤدی

شخصی که مشمول ثبت‌نام قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانۀ مودیان است و علاوه بر عضویت در این سامانه موظف است برای فروش تمامی کالاها و خدمات خود صورتحساب الکترونیکی صادر کند.

  • کارپوشه مؤدی 

در سامانۀ مودیان هر مودی دارای یک کارپوشه اختصاصی است. تمامی اطلاعات مالی و مالیاتی مؤدی در کارپوشه قابل مشاهده است. مؤدی می‌تواند ضمن پیگیری پروندۀخود از طریق این کارپوشه درخواست‌های خود را نیز از طریق کارپوشه برای سازمان ارسال کند.

  •  شناسه یکتای حافظه مالیاتی

شناسه‌ای منحصربه‌فرد که بر حافظه مالیاتی در سطح کشور اختصاص داده شده و متشکل از 6 کاراکتر است.

  • صورتحساب الکترونیکی

صورتحسابی با شناسه یکتای مالیاتی که مشخصات و اقلام اطلاعاتی آن متناسب با نوع کسب‌وکار توسط سازمان امور مالیاتی تعیین می‌شود.

به راحتی به سامانه مودیان توسط نرم افزار باران وصل شوید؟

گروه نرم افزاری باران به منظور تسهیل امور مشتریان، افزونۀ سامانه مودیان را به تازگی طراحی و توسعه داده است. این افزونه راهکاری ساده و  مناسب برای ارسال اطلاعات به این سامانه است.

نحوۀ ارسال به این سامانه از طریق نرم‌افزار باران به این صورت است که با مراجعه به منوی حسابداری و سپس بازکردن گزینه سامانه مودیان در صفحه اصلی نرم‌افزار باران، می‌توانید لیست فاکتوهای خود را برای این سامانه ارسال کنید.

در بخش لیست فاکتورها، می‌توانید لیست فاکتورهای ثبت شده در نرم افزار را مشاهده کنید. برای ارسال فاکتورها پس از انتخاب آن‌ها روی گزینه ارسال فاکتور در قسمت پایین فرم کلیک کنید. همچنین در ستون وضعیت استعلام وضعیت فاکتورهای خود (پذیرفته شده، ردشده و بدون وضعیت) را می‌توانید مشاهده می‌کنید.

صفحه ارسال فاکتورها به سامانه مودیان از طریق نرم افزار باران

سامانه مودیان که به تازگی راه اندازی شده است، صاحبین کسب‌وکارهای دارای پایانه‌های فروشگاهی را ملزم می‌کند که در این سامانه ثبت نام کنند. در این مقاله نحوه ثبت نام در این سامانه را توضیح دادیم و هدف و مزایای این سامانه را بیان کنیم. گروه نرم‌افزاری باران به تازگی افزونه‌ای تحت عنوان سامانه مودیان توسعه داده است بکه به صاحبین کسب‌وکارها اجازه می‌دهد از طریق این منو فاکتورهای خود را برای سامانه مودیان ارسال کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *